Wypełniacze – zabieg do wykonania w przerwie na lunch?

Odpowiednie przygotowanie i wiedza sukcesem do zadowalających efektów bez powikłań.

Wykorzystanie wypełniaczy w zabiegach medycyny estetycznej zmieniło bez wątpienia sposób modelowania i rewitalizacji tkanek miękkich, zwłaszcza twarzy. Najczęściej stosowane wypełniacze to kwas hialuronowy oraz własna tkanka tłuszczowa pacjenta. Na tej drodze dokonać można:

• modelowania owalu twarzy,
  • powiększania ust,
  • redukcji zmarszczek,
  • wypełniania blizn zanikowych.

Zabieg z użyciem wypełniaczy nie jest zabiegiem, na który przychodzimy do gabinetu z ulicy i równie szybko po nim opuszczamy gabinet.

Wykonywane powszechnie w każdym gabinecie medycyny estetycznej, postrzegane są jako szybkie i mało inwazyjne zabiegi umożliwiające natychmiastowe korygowanie wyglądu. W istocie – użycie wypełniaczy pozwala na uzyskanie zauważalnego od razu efektu. Ale nie jest to zabieg, na który przychodzimy do gabinetu z ulicy i równie szybko po nim opuszczamy gabinet. Powinniśmy mieć świadomość, ze jest to zabieg wymagający odpowiedniego postępowania przed- i pozabiegowego oraz obciążony jest ryzykiem powikłań. Jak zatem przygotować się do zabiegu?

Jak się przygotować do zabiegu z użyciem wypełniaczy?

Z racji przerwania ciągłości tkanek, zabieg z zastosowaniem wypełniaczy może być powikłany krwawieniem. Pacjent powinien zatem wyeliminować wszystkie czynniki wpływające na krzepliwość krwi. Na dwa tygodnie przed zabiegiem i przez tydzień po zabiegu nie należy zatem stosować aspiryny oraz witaminy E, warto natomiast suplementować bromelainę, czyli ekstrakt z ananasa. Ma on właściwości wspomagające gojenie oraz łagodzące ból i obrzęki. W przypadku zabiegu wykonywanego w obrębie ust warto wdrożyć ponadto profilaktykę antyopryszczkową na drodze przyjmowania leku Heviran.

Działania niepożądane po zabiegu. Czego nie można robić po zabiegu wstrzyknięcia kwasu hialuronowego lub lipofillingu.

A powikłania? Niemal zawsze występuje opuchlizna i zasinienie, zatem zabieg z użyciem wypełniaczy nie pozwala każdemu na natychmiastowy powrót do codziennej aktywności. Ponadto przez kilka-kilkanaście godzin po zabiegu pacjent powinien unikać dotykania miejsc wkłucia, przyjmowania aspiryny, alkoholu, ćwiczeń fizycznych, gorących kąpieli, sauny i solarium. Poważniejsze, a zarazem rzadsze powikłania to zakażenia oraz powstanie zatorów. Przeciwwskazaniem do zastosowania wypełniaczy jest choroba nowotworowa, choroby autoimmunologiczne, infekcje skórne oraz skłonność do powstawania blizn przerostowych.

Autor: mgr analityki medycznej Justyna Mazur. Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego

Wzrok

Podniesienie piersi