10 faktów, o których warto wiedzieć przed laserowym usuwaniem tatuażu.

Usuwanie tatuażu – pomyśl, zanim trwale ozdobisz skórę.

Tatuaż to obecnie powszechnie stosowana metoda trwałego zdobienia ciała. Decydując się na tatuaż, mało kto myśli o potencjalnym jego usuwaniu. A szkoda. Dziś z racji coraz większej dostępności salonów tatuażu, wiele osób podejmuje decyzję o malunku na skórze pochopnie, by potem rozważać jego usunięcie.

W powszechnym mniemaniu tatuaż jest usunąć równie łatwo, jak go zrobić; niestety – nie jest to prawda. Usuwanie tatuażu to zabieg z wykorzystaniem lasera, którego efektywność może być bardzo różna – od doskonałej do niezadowalającej. Co warto wiedzieć przed podjęciem decyzji o wykonaniu barwnego rysunku na skórze?

Co wpływa na skuteczność laserowego usuwania tatuażu?

Wybierając tatuaż skupiamy się na wzorze, kolorze, lokalizacji na ciele, biorąc pod uwagę jedynie względy estetyczne. Nie mamy natomiast świadomości, że te cechy tatuażu mogą wpływać na skuteczność jego usuwania. W jaki sposób?

1. Tatuaż profesjonalny a amatorski.

Najtrudniejsze do usunięcia są tatuaże duże, wykonane profesjonalnie – czyli na dość znaczną głębokość skóry. Tatuaże amatorskie są znacznie płytsze i szybsze do usunięcia.

2. Lokalizacja tatuażu.

Tatuaże zlokalizowane na kończynach czy innych słabiej ukrwionych częściach ciała to nie koniec potencjalnych trudności.

Obszary o słabszym ukrwieniu goją się wolniej np. okolice kostki.

3. Jeden zabieg nie usunie barwnika na skórze.

Zabieg usuwania tatuażu to nie jest jednorazowa przygoda – minimum to 6 – 10 zabiegów, ale o ostatecznej ich liczbie dowiesz się dopiero po kilku sesjach z laserem.

Ważne: Czas pomiędzy sesjami jest kluczowym czynnikiem. Zbyt krótki odstęp czasu może zwiększyć wystąpienie działań niepożądanych takich jak podrażnienie skóry lub rany. Średni czas pomiędzy sesjami to 4-6 tygodni, ale zdaża się dłuży np. 8 tygodni w zalezności od predyspozycji pacjenta i wystąpnia ewentualnych komplikacji.

4. Twoje oczekiwania a realne możliwości.

Nikt nie da Ci ponadto gwarancji, że tatuaż zostanie usunięty całkowicie – być może zostaną pod skórą depozyty barwnika, a nawet – dojdzie do rozwoju nieestetycznych blizn czy przebarwień.

5. Przed wyborem lasera zasięgnij informacji.

Pigmenty wymagają specjalnego doboru lasera (różnej długości fal lasera). Istnieje kilka laserów do usuwania tatuażu o różnych długościach, które działają na różne kolory. W ostatnich latach znacząco poprawiła się technologia laserowego usuwania tatuażu, na szczególną uwagę zasługuje laser PicoSure. PicoSure działa na trzech długościach fal w zależności od usuwanych kolorów. Proces usuwania nadal wymaga wielu zabiegów, ale efekty nowoczesnych zabiegów usuwania laserowego są znacznie ulepszone.

6. Czego możesz się spodziewać po laserowym usuwaniu tatuażu.

Po zabiegu może wystąpić obrzęk, pęcherze, krwawienie, zaczerwienienie i czasowe ciemnienie. Objawy te ustępują od kilku dni do tygodni. W przypadku wątpliwości warto skonsultować się z lekarzem.

7. Bądź śwadoma potencjanych skutków ubocznych.

Objawy te są bardzo często spotykanym skutkiem ubocznym zastosowania lasera na skórę. Występuje ryzyko hipopigmentacji czy zakażenia. Ponadto samo usuwanie tatuażu to nieprzyjemne, niekiedy bardzo dotkliwe odczucia bólowe oraz możliwość poparzeń skóry. Ponadto działanie lasera niesie za sobą ryzyko powstawania blizn i keloidów. Jednak, zależy to od indywidualnych predyspozycji i skłonności skóry do powstawania blizn i bliznowców.

8. Ciemnienie – ryzyko jakie niosą pigmenty użyte do tatuażu.

Niektóre pigmenty stosowane do tatuażu, w tym także biały barwnik może ciemnieć (utleniać się) zaraz po zabiegu laserowego usuwania z powodu ditlenku tytanu. Zwykle można to poprawić przy kolejnych zabiegach.

9. Zmiany w pigmentacji skóry.

Najczęściej występującymi działaniami niepożądanymi to: efekt hipo-pigmentacji (rozjaśniania skóry) lub przebarwienia (ciemnienie skóry). Objawy te mogą utrzymywać się przez okres 6-12 miesięcy.

10. Jeżeli masz wątpliwości lub pytania zadaj je specjaliście i zażądaj fotografii przed i po zabiegu.

Laserowe usuwanie tatuażu należy do procedur bezpiecznych. Upewnij się, że jesteś w odpowiednich rękach, ponieważ wynik zależy od umiejętności operatora, a w rękach niedoświadczonych może spowodować skutki niepożądane. Poproś o zdjęcia poprzednich klientów z wykonanych zabiegów o podobnych tatuażach, to pomoże Ci ustalić realne oczekiwania i możliwości procedury.

Cała procedura – z racji konieczności co najmniej kilkukrotnego powtórzenia zabiegu i zachowania między nimi optymalnych przerw – trwa nawet do kilku miesięcy. Unikać należy wtedy ekspozycji na słońce, podrażniania skóry oraz należy dbać o odpowiednią higienę potraktowanych laserem miejsc. Przed wykonaniem tatuażu warto zatem rozważyć, czy gotowi jesteśmy na trudy jego ewentualnego usuwania.

Autor: mgr analityki medycznej Justyna Mazur. Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego

Uzupełniła: Agnieszka Wyrozumska

Podniesienie piersi

Najpopularniejsze fakty i mity dotyczące operacji powiększania biustu.