Nowe metody leczenia keloidów i blizn przerostowych.

Metoda połączenia terapii wydaje się być najlepszym rozwiązaniem w leczeniu keloidów i blizn przerostowych. Leczenie skojarzone z 5 flurouracil z/lub bez steroidu, radioterapia, wstępne leczenie zmiany chorobowej zabiegiem krioterapii lub laserem.

Chociaż w leczenia bliznowców (keloid) dostępnych jest klika sposobów, żadna z metod nie jest uniwersalna dla każdego pacjenta. Wraz z wkroczeniem nowej technologii, szuka się zastosowania dla określonych zmian chorobowych, w związku z tym mamy kilka dostępnych metod m.in.: leczenie skojarzone z 5 flurouracil z / lub bez steroidu, radioterapia, wstępne leczenie zmiany chorobowej zabiegiem krioterapii lub pulsacyjnym laserem barwnikowym do zmiękczania zmiany i zmniejszania wielkości oraz opatrunki silikonowe w postaci żelu do zapobiegania nawrotom. (Indian J Dermatol Venereol Leprol January-February 2005, vol 71, issue 1)

Keloidy i blizny przerostowe są jednymi z najbardziej kłopotliwych ze wszystkich

niezłośliwych narośli powstałych na ciele człowieka. Osoby dotknięte keloidami i bliznami przerostowymi często konsultują się z dermatologami, narzekając na ból i świąd, zwłaszcza gdy objawy te są bardzo nasilone. W niektórych przypadkach tych zmian skórnych, mogą być przyczyną dysharmonii zarówno w stosunkach społecznych, jak i interpersonalnych. Z tych powodów, lekarze poszukują wszelkich metod, które pomogłyby zniwelować objawy oraz leczyć powstałe zmiany. Leczenie blizn przerostowych i bliznowców nie jest łatwe, musi być zindywidualizowane w zależności od rozmieszczenia, wielkości, grubości i zmian chorobowych na ciele. Metoda połączenia (kombinacji) terapii wydaje się być najlepszym rozwiązaniem.

Naukowcy wpadli na pomysł podania podskórnie w tkankę blizny, połączenia 3 leków: 1. antymetabolitu, który hamuje proliferację fibroblastów, 2. środka przeciwzapalnego i 3. środka, który rozpuszcza pasma włókniste. Wszystkie te środki były wypróbowywane pojedynczo lub w kombinacji dwóch składników we wcześniejszych badaniach klinicznych, wykazując zachęcające efekty. (J Clin Aesthet Dermatol. 2014;7(11):31–34.)

W celu wypróbowania tej metody, naukowcy zwerbowali dwudziestu pacjentów ze Szpitala Bombaj i Szpitala Lilavti w Indiach, u których pojawiły się keloidy oraz blizny przerostowe. Większości tych pacjentów wcześniej wstrzykiwano w blizny kortykosteroidy (acetonid triamcynolonu) bez długotrwałych korzyści, tj. nawrócenia towarzyszących objawów bólu i świądu. Wszyscy pacjenci odczuwali ból i / lub uporczywy świąd przed włączeniem do badania klinicznego. Pacjenci zostali poinformowali co do sposoby leczenia (wstrzykiwania potrójnej kombinacji leków). Każdy z nich wyraził zgodę na uczestnictwo w badaniu.

Wszyscy pacjenci dobrze tolerowali wstrzykniętą mieszankę leków. U większości pacjentów poziom bólu odczuwany w momencie wstrzykiwania wahał się od łagodnego do umiarkowanego; żaden z pacjentów nie przerwał badania wskutek bólu w trakcie iniekcji. Ból utrzymywał się cztery godziny po wstrzyknięciu mikstury. Pacjenci zostali poinformowani by przyjmować odpowiednie leki (niesteroidowe leki przeciwzapalne) i przykładać lód na leczone blizny. U trzech pacjentów wystąpiły owrzodzenia powierzchowne skóry i strupy w miejscu, gdzie wstrzyknięto nadmiar roztworu, które ustąpiły bez znaczących następstw.

Każdy z wybranych składników miał korzystny wpływ na zmniejszenie objawów związanych z trudnymi do wyleczenia zmianami skórnymi. Co więcej, podawane razem, minimalizują wielokrotne iniekcje, które były by konieczne w przypadku podawania leków oddzielnie.Ponadto, wszyscy pacjenci mieli wrażenie, że blizna była gładsza po wykonaniu zastrzyku mieszanki trzech leków oraz zauważyli, że kolejne iniekcje były „łatwiejsze” do podawania.

Badanie to dowodzi, że potrójna kombinacja leków to obiecujący i długotrwały sposób na zwalczanie objawów związanych z keloidami i bliznami przerostowymi. W porównaniu do niektórych zabiegów chirurgicznych i innych zabiegów, terapia ta jest raczej tanią, łatwo dostępną i skuteczną opcją leczenia. Jednak w celu upewnienia się, że wyniki te są w istocie dokładne, autorzy badania sugerują by wykonać randomizowane wieloramienne próby kliniczne.

Ilość różnych sposobów zostało podjętych w celu modyfikowania jednego z głównych mechanizmów powstawania bliznowców, związanych z aktywnością czynnika wzrostu β. Najlepsze efekty terapeutyczne osiąga się przez stosowanie metod skojarzonych, łączących kilka z opisanych form leczenia. (Magdalena Jurzak, Anna Goździalska, Grażyna Dębska. Państwo i Społeczeństwo, 2012 (XII) nr 2).

Chirurgiczne leczenie otyłości

Komórki macierzyste