Chirurgia brodawki sutkowej

Zabiegi chirurgiczne stosowane w celu skorygowania brodawki sutkowej, zmniejszenia lub powiększenia otoczki obszaru sutka. Zabiegi te są dostępne zarówno dla mężczyzn jak i kobiet.

Chirurgia plastyczna odgrywa ważną rolę operacyjnym zwiększeniu lub zmniejszeniu brodawki lub otoczki piersiowej. Zabiegi te są przeznaczone zarówno dla mężczyzn jak i kobiet.

Najczęściej chirurgia plastyczna brodawki lub otoczki piersiowej ma zastosowanie w przypadku:

– rekonstrukcji /odtworzeniu np. po mastektomii,

– usunięciu wad i deformacji np.:

• dodatkowe brodawki
  • brak lub słabo rozwinięte brodawki
  • inwersja (odwrócenie brodawki)

Rekonstrukcja brodawki jest procedurą stosowaną u kobiet po mastektomii (usunięcie piersi) z utratą sutka i / lub otoczki, w innym przypadku kobiety najczęściej chcą zmienić kształt lub wielkość brodawki sutkowej ze względów estetycznych.
Operacja podniesienia piersi czasami połączona jest ze zmniejszeniem rozmiaru otoczki brodawki, operacja redukcji piersi zbyt dużych jest uzupełniana redukcją gruczołu piersiowego i jego plastyką.

Możliwości wyboru metody rekonstrukcji otoczki sutkowej są różne, od prostego tatuażu śródskórnego po skomplikowane metody przeszczepów tkankowych. Decyzja o metodzie odtworzenia otoczki powinna zależeć od preferencji pacjentki, jej stylu życia, doświadczenia chirurga oraz metody, jaką zastosował do rekonstrukcji brodawki.

Przyszłość rekonstrukcji zespołu otoczka-brodawka (NAC). Idealnym rozwiązaniem w rekonstrukcji NAC będzie metoda, która pozwoli uzyskać stałą projekcję brodawki i kolor jej otoczki bez konieczności stosowania przeszczepów tkankowych lub wszczepów syntetycznych. Zastosowanie inżynierii genetycznej do wytworzenia chrząstki lub innej tkanki o żądanej średnicy, objętości i wysokości powinno być możliwe w niedługiej przyszłości. Prace nad takimi technologiami, z wykorzystaniem chondrocytów i biodegradowalnego copolimeru, są już prowadzone, wymagają jednak jeszcze dodatkowych badań.

Wada wklęsłych brodawek sutkowych lub wciągniętych brodawek jest stosunkowo częstym schorzeniem spowodowanym zbyt krótkim przewodem mlecznym. Mimo, że jest to nieszkodliwe i nie ma wpływu na stan zdrowia, to jest zazwyczaj postrzegane jako problem dla kobiet, które chcą karmić piersią. Korektę odwróconych brodawek wykonuje się metodą wydłużenia skróconych struktur więzadłowych z zachowaniem przewodów mlecznych (u kobiet), lub druga metoda: przecięciem przewodów mlecznych.

W niektórych przypadkach można spróbować metod tradycyjnych, np. zastosować ćwiczenia: rozciąganie techniką Hoffman’a, zastosowanie urządzeń stymulacyjnych, muszli laktacyjnych. Jeśli nie odniosą zamierzonego celu, pozostaje operacja chirurgiczna.

Przed operacją brodawka / otoczka sutkowa. Pierwsza konsultacja z chirurgiem powinna jasno określić oczekiwania i spodziewany rezultat. Historia choroby powinny być również podjęta, aby upewnić się, że nie ma przeciwwskazań do operacji.

Znieczulenie. Zabieg plastyki brodawki piersi jest zwykle wykonywany przy znieczuleniu miejscowym, w celu znieczulenia tkanki piersi.

Zagrożenia i potencjalne powikłania po operacji brodawki /otoczki piersi obejmuje:

• ryzyko znieczulenia
  • zakażenie
  • uszkodzenie nerwów
  • blizny (chociaż są zazwyczaj nie widoczne)
  • niezadowalający wygląd
  • obrzęk i ból.

Zdolność do karmienia piersią nie może być zagwarantowana po każdym zabiegu korekty odwróconych sutków piersiowych. Pamiętaj, aby zapytać lekarza o ryzyko związane z procedurą przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji.

Zalecenia po operacji brodawka/otoczka piersiowa. Po operacji należy zastosować się do zaleceń chirurga.
Zalecenia po operacji mogą obejmować:

• stosowanie zalecanych środków przeciwbólowych w razie potrzeby
  • wizyty u lekarza na zdjęcie opatrunków. Jednym z zaleceń może być noszenie biustonosza chirurgicznego
  • unikanie kontaktu fizycznego przez 2-3 tygodnie
  • skontaktuj się z lekarzem, jeśli wystąpią jakiekolwiek objawy infekcji lub w przypadku wystąpienia krwawienia lub nagłego nasilenia bólu.

Istnieje wiele różnych zabiegów kosmetycznych, które pomogą zarówno zwiększyć lub zmniejszyć rozmiar brodawki i otoczki piersiowej.
Niektóre z nich, jak rekonstrukcja po mastektomii wymagają umiejętności doświadczonego chirurga piersi. Inne procedury, takie jak zmniejszenia brodawki, są zabiegami prostszymi. Proces powinien być dokładnie zaplanowany i dostosowany do oczekiwań pacjentki.

Niezależnie od tego jakiego zabiegu potrzebujesz: rekonstrukcja, czy usunięcie defektu, czy jesteś mężczyzną czy kobietą, ważne jest, aby upewnić się, że chirurg wykonujący operację ma doświadczenie w danej procedurze, skorzystaj z filtra obok do przeszukania naszej bazy chirurgów plastycznych .

Korekta wklęsłej brodawki sutkowej (wciągnietej brodawki sutkowej) – obejrzyj film więcej

Rekonstrukcja sutka z wykorzystaniem tkanek własnych pacjentki – video

implanty podskórne
Implanty ciała i implanty mięśniowe