Radiofrekwencja skóry twarzy RF

Wiązka fal radiowych RF (ciepło) dociera w warstwy skóry właściwej, powodując napinanie i pobudzenie komórek do produkcji kolagenu i elastyny, odmładzanie twarzy.

Co to jest częstotliwość radiowa? Z technicznego punktu widzenia fala elektromagnetyczna to wzajemnie przenikające się drgania elektryczne i magnetyczne, które rozchodzą się w przestrzeni w postaci pola elektrycznego i magnetycznego.

Energia wielkiej częstotliwości przekazywana do tkanki ludzkiego ciała ulega przekształceniu w ciepło i powoduje rozgrzanie tkanek do temperatury mieszczącej się w zakresie 60 – 100°C.

Fale radiowe, wykorzystywane do napinania skóry są w stanie przeniknąć w głąb skóry właściwej i głębsze warstwy tkanki podskórnej, co powoduje napięcie i poprawę tkanki łacznej, która tworzy „rusztowanie” dla skóry.

Najnowsze odkrycie w dostępnych metodach leczenia starzejacej się skóry, to połączenie kriogeniki ICE (substancji chłodzących) z energią nieablacyjną RF.

Wraz z wprowadzeniem technik kriogenicznych możliwe stało się, aby dostarczyć energię wielkiej częstotliwości do głębokich warstw skóry właściwej i tkanki podskórnej, chroniąc jednocześnie naskórek. Ogrzewanie tą metodą, bez uszkodzenia zewnętrznej warstwy skóry, powoduje mikroskopijne zmiany w tkankach i obkurczenie kolagenu, oraz stymulację do przebudowy kolagenu w ciągu kolejnych miesięcy.

Rodzaje RF:

Monopolarna (zwany także unipolarna). Technika monopolarna lub unipolarna dotyczy urządzenia mającego jeden biegun lub elektrodę. W technice monopolarnej prąd wysokiej częstotliwości płynie w obwodzie zamkniętym od urządzenia do elektrody (uchwytu), przez ciało pacjenta do elektrody neutralnej i stamtąd z powrotem do urządzenia, aby zamknąć obwód elektryczny. Przykładem jednobiegunowego urządzenia RF wykorzystywanego do odmładzania twarzy i jest Thermage®.

Bipolarna. Technika bipolarna dotyczy urządzenia mającego dwa bieguny lub zintegrowane elektrody. Prąd przepływa jedynie przez tkanki, które znajdują się pomiędzy dwoma elektrodami, a nie przez ciało pacjenta. W technice bipolarnej niepotrzebna jest elektroda neutralna.

Korzyści i zastosowanie fal radiowych RF. Czysta energia RF jest głównie stosowana w leczeniu luźnej, wiotkiej skóry twarzy i najlepiej rekomendowana pacjentom z łagodnym do umiarkowanego zwiotczenia tkanek twarzy, zazwyczaj pomiędzy 30-50 rokiem życia.
Powszechnie ma zastosowanie w zabiegach na czoło (wygładza skórę i podnosi brwi), pod oczami (zagęszcza skórę, napina), policzki (napina i zmniejsza rozszerzone pory), linia szczęki i szyi (napina skórę).

RF w połączeniu z innymi metodami, w zabiegach łączonych może być używany w wielu zabiegach, w tym usuwania zbędnego owłosienia, fotoodmładzaniu, usuwaniu zmian pigmentowych i naczyniowych, w leczeniu trądziku i cellulitu.

Zalecenia przed zabiegiem. Przed zabiegiem nie podrażniać skóry m.in. unikać słońca i solarium.

Przebieg zabiegu. Przed rozpoczęciem zabiegu, może być zastosowany krem znieczulający. Bezpośrednio po zabiegu skóra będzie bardziej napięta, końcowy efekt uzyskasz stopniowo w ciągu kilku miesięcy po zakończeniu leczenia. Efekt powinien utrzymywać się do kilku lat.

Powtórzenie zabiegu może być zalecane, lekarz określi przebieg leczenia, biorąc pod uwagę kondycję Twojej skóry i oczekiwania.

Działanie niepożądane. Rzadko występujące łagodne zaczerwienienie, obrzęk, pęcherze natychmiast po zabiegu, które zwykle szybko ustępują. W celu załagodzenia objawów, mogą być zalecane kojące balsamy, kremy lub żele lub ewentualnie chłodne, nawilżające mgiełki i okłady.

Jakie są zagrożenia i potencjalne powikłania metodą radiofrekwencji na twarzy? Podczas zabiegu będziesz czuć krótkie, głębokie uczucie ogrzewania. Urządzenie może mieć wbudowaną funkcję kriogenicznego schładzania lub emituje spray chłodzący przed, w trakcie i po serii RF, aby chronić skórę przed ogrzewaniem, i sprawia, że leczenie jest bardziej komfortowe.

Każda osoba ma różny próg tolerancji bólu w związku z tym jest trudno oszacować, jak bolesny i nieprzyjemny jest zabieg. Nie bez znaczenia jest typ urządzenia i ustawienie mocy.

Jednym z najpoważniejszych potencjalnych, ale bardzo rzadkich powikłań związanych z zastosowaniem energii RF jest przegrzanie tkanki tłuszczowej, co skutkuje zanikiem lub nadmiernym naciągnięciem, co daje wklęsły wygląd.

Na ogół, choć nie koniecznie, uważa się, że istnieje korelacja między występowaniem tych powikłań, na poziomie częstotliwości powyżej wytycznych producenta. Jest zatem konieczne, aby upewnić się, że specjalista jest odpowiednio przeszkolony i certyfikowany, aby wykonać zabieg RF.

Przeciwwskazania do zabiegu radiofrekwencji:

• choroby i infekcje skóry, zaburzenia czucia na skórze
  • choroby nowotworowe
  • choroby serca
  • schorzenia neurologiczne
  • metalowe elementy dentystyczne
  • wszczepiony rozruszniki serca
  • ciąża i okres laktacja (nie zalecane)

Podsumowanie. Leczenie energią RF jest relatywnie nową i obiecującą niechirurgiczną metodą cofnięcia wczesnych objawów luźnej lub zwiotczałej skóry. Pacjenci zaobserwują poprawę jakości i gęstości skóry przy minimalnym ryzyku i wyłączenia z codziennych obowiązków w porównaniu do operacji. Obecnie rynek szybko się rozwija, wprowadza nowe i ulepszone metody leczenia, w celu zwiększenia komfortu i efektów.

Metody leczenia zanikowych (atroficznych) blizn potrądzikowych
Metody leczenia zanikowych (atroficznych) blizn potrądzikowych.

Wypadanie włosów – zwalcz ten problem!