REKLAMA

Andropauza

Zmiany biochemiczne i psychofizyczne w organizmie starzejącego się mężczyzny w wieku powyżej 50 lat.

Charakterystycznymi skutkami spadku stężenia testosteronu jest: spadek libido, impotencja, uderzenia gorąca, zmniejszenie masy kości i beztłuszczowej masy ciała. Proces andropauzy jest powolny.

Pomiędzy 40 a 70 rokiem życia stężenie testosteronu zaczyna spadać, dolną wartość progową mężczyzna osiąga w wieku 80 lat. Powodem malej ilości testosteronu jest spadek wytwarzania przez jądra i nanercza pregnenolonu, dehydroepiandrostendionu i δ4-androstendionu.

Funkcja jąder dodatkowo jest upośledzana przez nieprawidłowy styl życia, cukrzycę, alkoholizm, przewlekłą obturacyjną chorobę płuc czy niewydolność nerek.

Pomimo zahamowania syntezy estradiolu spowodowanego małym stężeniem jego prekursorów (siarczan dehydroepiandrostendionu i testosteronu), u mężczyzn w podeszłym wieku jego ilość może być większa niż testosteronu. Jest on wytwarzany przez tkankę tłuszczową. Takie zmiany hormonalne są przyczyną wzrostu ryzyka ginekomastii.

Objawy przekwitania można podzielić na trzy grupy:

• seksualne (głównie spadek libido)
  • psychologiczne (zmienność nastroju, nadpobudliwość, upośledzenie koncentracji, uczucie otępienia, utrata zdolności odczuwania przyjemności)
  • somatowegetatywne (bóle stawów i mięśni, uderzenia gorąca, nadmierną potliwość, zaburzenia snu, osłabienie zdolności koncentracji i zapamiętywania oraz męczliwość).

W trakcie andropauzy zauważalna jest ciągła, powolna utrata masy ciała. Spadek gęstości mineralnej kości. Jest powodem osteopenii i osteoporozy. Wzrasta natomiast ilość tłuszczu całkowitego i trzewnego. Widocznym objawem tego jest otyłość obwodowa.

Źródło: Wpływ hormonów na starzenie się skóry. Marta Kadzik-Wasyl, Magdalena Jurzak. Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.

Polecane zabiegi
· Bioidentyczna Hormonalna Terapia Zastępcza (BHTZ)
Znajdź Klinikę

Województwo: Miasto:

Poszukiwane informacje :: Zabiegi, Kwas hialuronowy powiększanie, wygładzenie zmarszczek, elektroliza usuwanie włosów, Endermologia zabieg antycellulitowy, Komórki macierzyste, Kriolipoliza, IPL LED fotoodmładzanie, laser IPL depilacja, Laser frakcyjny w terapii regeneracji skóry, Laserowe usuwanie tatuażu, Lipoliza iniekcyjna, Mezoterapia igłowa, Nadpotliwość leczenie, Osocze bogatopłytkowe PRP, Peelingi medyczne, Radiofrekwencja RF na twarz ciało, Skleroterapia leczenie żylaków, powiększanie Implanty piersi, Korekcja uszu, Lifting twarzy, lipoliza, liposukcja, plastyka piersi, sklep Estetyka.pl pielęgnacja kosmetyki, transfer tłuszczu, przeszczep tłuszczu, Przeszczep włosów, transplantacja włosów, wybielanie licówki zębów, dr opinie, ranking lekarzy, lekarz specjalista Szczecin, Klinika Warszawa, Klinika medycyna estetyczna Katowice, Chirurg Plastyczny Warszawa, Stomatologia estetyczna Pruszków, klinika Łódź, Wyszukaj zabieg medycyny estetycznej, filtruj Jelenia Góra, Gdańsk, Gdynia, Sopot, kliniki medycyny estetycznej, Wyszukiwarka zabiegów, artykuły kliniki chirurgii plastycznej, operacje plastyczne Wrocław, chirurg plastyczny Kraków, nowości chirurgia plastyczna ::