Wypełniacze estetyczne – co warto wiedzieć, zanim się zdecydujesz

Poznaj rodzaje wypełniaczy oraz przygotuj się do zabiegu, aby zminimalizować ryzyko powikłań.

Zabieg przy użyciu wypełniaczy jest szybki i nieskomplikowany. Jednak jak każda inna procedura medycyny estetycznej, także użycie wypełniaczy obciążone jest powikłaniami. Ich odsetek jest bardzo niewielki, warto mieć jednak na uwadze, co może pójść nie tak po użyciu wypełniacza.

Najczęstsze powikłania – przyczyny

Powikłania po użyciu wypełniaczy wynikać mogą z przeprowadzenia samego zabiegu, doświadczenia lekarza, stanu ogólnego pacjenta oraz jakości użytego preparatu. Wprowadzenie wypełniacza wymaga przerwania ciągłości skóry i iniekcji preparatu, co samo w sobie może spowodować m. in. Infekcje bakteryjne. Jeśli skóra nie zostanie zdezynfekowana prawidłowo, pacjent nie zachowa odpowiedniej higieny miejsca iniekcji po zabiegu bądź miał niedoleczone stany zapalne jamy ustnej czy zatok – infekcja bakteryjne jest bardzo prawdopodobna.

Inne możliwe powikłania to stany uczuleniowe – alergie na wypełniacze zdarzają się bardzo rzadko. Jeśli stwierdzone zostanie uczulenie na kwas hialuronowy, użyć należy hialuronidazy – enzymu, który przyspieszy degradację wypełniacza i jego usunięcie z organizmu.

Kolejną przyczyną powikłań jest martwica w miejscu iniekcji, wynikająca z omyłkowego wprowadzenia preparatu do światła naczynia krwionośnego. Zatkanie naczynia i zablokowanie przepływu krwi prowadzi do martwicy zaopatrywanego przez to naczynie obszaru ciała. Martwica najczęściej dotyczy obszaru lwiej zmarszczki oraz bruzd nosowo – wargowych. Szansa na spowodowanie takiej sytuacji jest bardzo małe, powikłania mogą być poważne i mogą być trwałe.

Stosunkowo częstym powikłaniem jest nierównomierne rozprowadzenie preparatu i niezadowalający efekt końcowy. Najczęściej tego typu komplikacje są konsekwencją nieumiejętnego lub niewystarczającego rozmasowywania miejsca iniekcji, co jest jednym z najważniejszych zaleceń pozabiegowych.

Nieumiejętna iniekcja preparatu także może skutkować złym efektem estetycznym po zabiegu z użyciem wypełniacza. Zbyt płytkie podanie wypełniacza powoduje jego prześwitywanie przez skórę (efekt Tyndalla, czyli trwałe zasinienie). Inne powikłania to przemieszczenie wypełniacza w niepożądane miejsce, krwiaki oraz podanie zbyt dużej objętości wypełniacza.

Wyszczególnienie działań niepożądanych ze względu na rodzaj wypełniaczy.

Wypełniacze wchłanialne i semi-permanentne.

Wypełniacz kwasu hialuronowego

Najbardziej popularną kategorią wypełniaczy jest kwas hialuronowy. Każdy rodzaj działa nieco inaczej, z różnymi wynikami. Kwas hialuronowy naturalnie występuje w organizmie człowieka.

Działania niepożądane są rzadkie, ale mogą obejmować zaczerwienienie, obrzęk i siniaki w miejscu iniekcji. Wypełniacz może również pojawić się pod skórą małe guzki, które zanikają samoistnie.

Efekt wypełnienia utrzymuje się od kilku miesięcy do ponad roku lub 2 lat. Niektóre badania wykazują, że wielokrotne iniekcje mogą pobudzić naturalną produkcję kolagenu i zmniejszyć liczbę linii i zmarszczek. Istnieje również kilka dowodów na to, że w celu osiągnięcia tego samego rezultatu z czasem potrzebna jest mniejsza ilość wypełniacza.

• Przykładowe wypełniacze kwasu hialuronowego: Captique, Esthélis, Elevess, Hylaform, Juvéderm, Perlane, Prevelle, Puragen, Restylane.

Wypełniacze syntetyczne

Nieliczna grupa preparatów syntetycznych, które w swoim składzie zawierają związki nie występujące naturalnie w skórze człowieka.

Wszystkie wypełniacze w tej grupie mają podobne skutki uboczne, takie jak zaczerwienienie, obrzęk lub siniak w miejscu iniekcji. Inne działania niepożądane obejmują guzki lub zgrubienia pod skórą, które mogą być widoczne i odczuwalne oraz, w rzadkich przypadkach mogą wymagać chirurgicznego usunięcia.

Korzyści obejmują długotrwały efekt. Pamiętaj, że produkty o długotrwałym działaniu częściej powodują skutki uboczne. A jeśli nie są użyte prawidłowo, syntetyczne wypełniacze mogą powodować deformacje.

• Przykładowe wypełniacze syntetyczne: Bellafill, Radiesse, Sculptra, Silicone.

Wypełniacze kolagenowe

Pochodzenia zwierzęcego lub syntetyczne.

Skutki uboczne wypełniania preparatem kolagenowym obejmuje pewne ryzyko reakcji alergicznej (głównie w preparatach zawierających kolagen zwierzęcy), poza tym także ustępujące z czasem siniaki i zaczerwienienie w miejscu wstrzyknięcia.

• Przykładowe wypełniacze kolagenowe: Cosmoderm, Evolence, Fibrel, Zyderm, Zyplast.

Wypełniacz autologiczny

Wypełniacz naturalny pobierany z własnej tkanki tłuszczowej lub krwi pacjenta.

Ryzyko jest podobne do innych wypełniaczy, wliczając siniaki, zaczerwienienia i obrzęk w miejscu iniekcji.

• Wypełniacze autologiczne: Tłuszcz (wypełniacz) i osocze bogatopłytkowe PRP (wypełniacz/ dodaje objętości).

Jak rozpoznać, czy coś poszło nie tak?

Miejscowy obrzęk i lekka bolesność w miejscu iniekcji to po zabiegu norma. Objawy te powinny jednak ustąpić w ciągu 24 – 48 godzin. Jeśli objawy utrzymują się dłużej, pojawia się silny ból i podwyższona temperatura ciała, tkliwość miejsca iniekcji, znaczne zaczerwienienie i obrzęk – należy niezwłocznie zgłosić się do lekarza. Także nadmierna twardość miejsca iniekcji, zauważalne przemieszczenie wypełniacza pod skórą czy zaburzenia czucia powinny mocno zaniepokoić.

Pacjenci powinni pilnie zgłosić się do lekarza, jeśli podczas lub wkrótce po zabiegu wystąpią którekolwiek z następujących objawów: nietypowy ból, zmiany w widzeniu, białe plamki na skórze w okolicy miejsca iniekcji lub oznaki udaru mózgu, takie jak nagłe trudności w mówieniu, drętwienie lub osłabienie twarzy, ramion lub nóg, trudności w chodzeniu, opadanie twarzy, silny ból głowy, zawroty głowy lub dezorientacja.

Asymetria ust

Czy można zminimalizować ryzyko powikłań po zastosowaniu wypełniaczy?

Każda procedura medyczna niesie ze sobą ryzyko powikłań i niekiedy bardzo trudno jest przewidzieć wszystkie niepożądane scenariusze. To, co na pewno można zrobi w celu ograniczenia ryzyka niepowodzenia zabiegu to:

• wykonanie zabiegu wyłącznie w profesjonalnym gabinecie medycyny estetycznej, przez dyplomowanego lekarza
  • wykorzystanie tylko wypełniaczy posiadających odpowiednie certyfikaty jakości
  • zachowanie aseptyki podczas zabiegu i po nim
  • staranne przeprowadzenie wywiadu lekarskiego i nie zatajanie przez pacjenta żadnych informacji
  • dokładne wyleczenie przed zabiegiem wszelkich infekcji
  • staranne stosowanie się do zaleceń pozabiegowych

Spełnienie tych kilku punktów może zadecydować o powodzeniu zabiegu z użyciem wypełniaczy. Wypełniaczy nie należy się bać, a jedynie stosować je świadomie i bezpiecznie.

Ogólne przeciwwskazania do zabiegu wypełniaczem:

• Nadwrażliwość na którykolwiek ze składników produktu, szczególnie kwas hialuronowy.
  • Choroba autoimmunologiczna w wywiadzie.
  • Skłonność do tworzenia przerośniętych blizn.
  • Obecność na skórze ognisk zakażonych bakteriami.
  • Aktywna infekcja wirusem opryszczki.
  • Kobiety w ciąży lub karmiące piersią.
  • Młodzież poniżej 18 roku życia.
  • Przebyte wcześniej zabiegi z wypełniaczami trwałymi w tym samym obszarze.

Czy na rynku znajdziesz najbezpieczniejszy wypełniacz skóry?

Wszystkie wypełniacze, choć rzadko, ale wiążą się z ryzykiem. Która substancja wypełniająca jest uważana za “najlepszą” lub “preferowaną”, zależy od techniki lekarskiej, umiejętności, doświadczenia, praktyki, potrzeb twarzy i tolerancji na ryzyko. Dlatego nie ulegaj nagłówkom w magazynach kolorowych, kolejnym nowością na rynku. Najlepiej odczekaj chwilę, aby sprawdzić, czy dany preparat się „przyjmie”.
Ważne jest, aby zdawać sobie sprawę, że w ciągu ostatnich 20 lat wiele wypełniaczy skórnych, które były zarówno reklamowane w magazynach kobiecych lub polecane przez lekarzy (badania bywały opłacane przez producenta produktu) zostały z wielu przyczyn wycofane.

Opracowała: mgr analityki medycznej Justyna Mazur. Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego

Uzupełniła: Agnieszka Wyrozumska

Źródło: http://www.webmd.com/beauty/wrinkle-fillers-what-you-should-know#2

Zabiegi medycyny estetycznej na twarz i ciało po odchudzaniu