Implanty piersi

Powiększenie, uzupełnienie i podniesienie biustu to jedna z najczęstszych i najpopularniejszych operacji chirurgii plastycznej. Decydują się na nią kobiety w różnym wieku. Jednak najczęściej są to osoby pomiędzy 19 a 34 rokiem życia. Operacja to często jedyna możliwość by spełnić marzenia o dużych, kształtnych i jędrnych piersiach.

Jakie są rodzaje i rozmiary implantów piersi?

Implanty piersi niezależnie od wypełnienia składają się z torebki zewnętrznej wykonanej z polimeryzowanej gumy silikonowej oraz z torebki wewnętrznej. Pierwsza gwarantuje sprężystość i wytrzymałość implantu. Druga z kolei zapewnia bezpieczeństwo eliminując możliwość rozlania lub przenikania cząsteczek z implantu do organizmu pacjentki. Wypełnienie implantów może stanowić silikon spoisty, roztwór soli fizjologicznej lub ekspandery Bakera.

• Silikon spoisty to najczęściej stosowane wypełnienie implantu oraz najbardziej zbliżone do struktury ludzkiej skóry. Spoistość wypełniacza pozwala na zachowanie kształtu implantu, eliminuje ryzyko przepuszczenia silikonu przez torebkę oraz wylania zawartości w chwili rozerwania się torebki wewnętrznej.
  • Roztwór soli fizjologicznej zostaje wstrzyknięty do implantu dopiero po jego umieszczeniu w ciele pacjentki, co pozwala na zminimalizowanie cięcia chirurgicznego. Jest to niewątpliwie największą zaletą tego rodzaju wypełnienia.
  • Ekspandery Bakera to implanty o wypełnieniu mieszanym. Najpierw chirurg wszczepia implant częściowo wypełniony żelem silikonowym, następnie do uzupełnia go roztworem soli fizjologicznej. Metoda ta również minimalizuje wielkość cięcia chirurgicznego.

Implanty różnią się nie tylko wypełnieniem ale również kształtem czy profilem. Podstawa implantu może mieć kształt okrągły lub anatomiczny. Profil z kolei ukazuje nam na ile centymetrów pierś zostanie wysunięta do przodu, co pozwala na precyzyjne dopasowanie implantu do pacjentki. Aktualnie możemy wyróżnić trzy profile implantów: niski, średni, wysoki i bardzo wysoki. Implanty o niskim profilu przeznaczone są dla kobiet o szerokiej klatce piersiowej, które nie oczekują znacznego powiększenia biustu. Z kolei implanty o wysokim profilu dedykowane są pacjentkom o dość wąskiej klatce piersiowej, które spodziewają się pokaźnego efektu. Szeroki wybór pozwala na dobranie implantów odpowiednich do budowy anatomicznej oraz  wymagań pacjentki.

Operacja piersi krok po kroku

Chirurgiczne powiększenie piersi polega na wszczepieniu wybranych wcześniej implantów pod lub nad mięsień piersiowy. Umieszczenie wszczepów pod mięśniem piersiowym pozwala na uzyskanie lepszego efektu wizualnego oraz zmniejsza ryzyko powikłań związanych ze stwardnieniem piersi. Wszczepienie implantów następuje po wykonaniu nacięcia w fałdzie podpiersiowym, w dole pachowym lub wokół krawędzi otoczki brodawki piersiowej. Operacja przeprowadzana jest w znieczuleniu ogólnym przez chirurga plastyka i trwa od 1.5 do 2 godzin. Poza implantami w piersiach umieszczane są dreny odprowadzające krew oraz płyny ustrojowe, które usuwane są przed wypisem ze szpitala.  Po zabiegu pacjentka jest znacznie osłabiona i towarzyszy jej ból. Szwy zostają usunięte do 10 dni po operacji a na ostateczny efekt należy  poczekać kilka miesięcy.

Rekonwalescencja

Pierwsze dni po operacji pacjentka spędza w klinice, gdzie pozostaje pod stałą opieką medyczną. Początkowo kobietom towarzyszy ból i silny obrzęk piersi. Po operacji zaleca się noszenie biustonosza zarówno w dzień jak i w nocy. Po dwóch tygodniach pacjentka stopniowo może wracać do swoich obowiązków nie forsując się nadmiernie. W tym czasie można wrócić do pracy czy jazdy samochodem. Po miesiącu od operacji wygląd piersi wciąż ulega zmianie. Szacuje się jednak, że po czterech tygodniach pacjentki mogą wrócić do aktywności fizycznej początkowo wykonując lekkie ćwiczenia. Efekt końcowy zaczyna być widoczny dopiero po 6-9 miesiącach. Dopiero po tym czasie blizny miękną i zanikają, a opuchlizna czy siniaki nie są już widoczne.  Oczywiście podany czas rekonwalescencji jest orientacyjny i może różnić się w zależności od wieku, kondycji czy predyspozycji fizycznych pacjentki.

Przeciwskazania do operacji

Przeciwskazań do powiększenia piersi jest niewiele. Pacjentka powinna przede wszystkim przemyśleć decyzję o operacji i rozważyć czy naprawdę jej potrzebuje. Przeciwskazaniem medycznym do operacyjnego powiększenia piersi jest podejrzenie u pacjentki nowotworu piersi lub łagodne zmiany w piersiach tj. torbiel czy gruczolakowłókniak. Kobiety karmiące powinny wstrzymać się z operacją minimum sześć miesięcy od zakończenia laktacji. Operacji nie przeprowadza się również u osób przeziębionych, chorujących na cukrzycę, mających problemy z wahaniem ciśnienia czy też krzepliwością krwi.

Wady i zalety implantów piersi

Wiele kobiet posiada kompleksy powiązane z wyglądem piersi. Zmagają się z asymetrią, małą objętością biustu czy utratą piersi w wyniku walki z rakiem. Zaletą implantów piersi jest możliwość odzyskania na stałe pięknego biustu, który jest atrybutem kobiecości. Niewątpliwym atutem operacyjnego powiększenia biustu jest również trwałość zabiegu, która wynosi nawet 15 lat. Operacja piersi jest pewnego rodzaju lekarstwem dla kobiet, które nie akceptują swoich naturalnych piersi.

Implanty piersi mają również wady związane w głównej mierze z ewentualnymi powikłaniami tj. przesuniecie implantu czy tzw. stwardnienie torebki. Po umieszczeniu wszczepu organizm wytwarza pewnego rodzaju tkankę, którą otacza implant niczym torebka. W niektórych przypadkach dochodzi do stwardnienia torebki. Konieczne jest podanie leków rozkurczowych. Jeśli leki nie przyniosą rezultatu wymagana jest wymiana torebki. Innym niepożądanym skutkiem operacji jest mniejsza tkliwość piersi oraz niewielkie ryzyko utraty możliwości karmienia piersią.

Pielęgnacja po zabiegach medycyny estetycznej.

Mikrodermabrazja