Skutki niepożądane i efekty uboczne działania lasera na skórę.

12 najczęstszych efektów ubocznych laseroterapii stosowanej w leczeniu niedoskonałości skóry: regeneracji skóry po ekspozycji słonecznej, usuwaniu zmian naczyniowych, tatuaży, blizn potrądzikowych, odmładzaniu skóry w laserowym liftingu twarzy.

Lasery kosmetyczne są jedne z najbardziej intensywnych zabiegów na twarz, jakie można wykonać, aby m.in. wspomóc jak najszybszą regenerację skóry po ekspozycji słonecznej, usunąć zmiany naczyniowe, tatuaż, zmiany barwnikowe, jak również odmłodzić skórę w tzw. laserowym liftingu twarzy. Jednakże w zależności od rodzaju zabiegu, laser może powodować pewne skutki uboczne.

Poniżej znajduje się lista 12 najczęstszych, ogólnych skutków ubocznych związanych z użyciem lasera kosmetycznego.

Ból

Do zabiegu laserem często stosuje się miejscowe środki znieczulające, aby zminimalizować ból. Jednak po zabiegu możesz odczuwać dyskomfort. Dla bardziej inwazyjnych metod leczenia skóry laserem, lekarze może przepisać środki przeciwbólowe.

Zaczerwienienie, obrzęk, swędzenie

Objawy te są bardzo często spotykanym skutkiem ubocznym leczenia skóry laserem. Tradycyjne lasery ablacyjne, które powodują waporyzację wierzchniej warstwy skóry, dają efekt krwawienia, co wymaga kilkutygodniowego okresu rekonwalescencji. Nieablacyjne lasery, mniej intensywne, nie wymagają okresu rekonwalescencji, ale pozostawiają zaczerwienienie twarzy (rumień), obrzęk, swędzenie. Objawy te ustępują zwykle po kilku dniach, chociaż zaczerwieniona skóra może utrzymywać się przez wiele tygodni.

Wrażliwość na działanie słońca

Zabiegi z wykorzystaniem laserów kosmetycznych powodują, że skóra jest bardziej wrażliwa na słońce i może skutkować fotouszkodzeniem. Ważne, aby unikać słońca i bezwzględnie zabezpieczyć skórę stosując odpowiednią ochronę przeciwsłoneczną.

Zmiany w pigmentacji skóry

Nie każda skóra jest odpowiednia dla metody laserowej. Generalnie, lasery kosmetyczne działają lepiej na osoby z jaśniejszymi odcieniami skóry niż na osoby z ciemniejszym odcieniem skóry, ale dla obu rodzai odcieni skóry występuje ryzyko hipo-pigmentacji (rozjaśniania skóry) lub przebarwienia(ciemnienie skóry). Mimo, że niektóre zabiegi laserowe, takie jak zabiegi na przebarwienia po słoneczne, powodują, że plamy pigmentacyjne ciemnieją, zanim skóra zacznie się złuszczać.

Zasinienie

W zależności od rodzaju obróbki laserowej skóry zasinienie może być jednym z efektów ubocznych. Ten objaw występuje częściej w laserach barwnikowych pulsacyjnych, gdzie naczynko krwionośne może ulec pęknięciu, wtedy powstaje siniak. Zasinienie zazwyczaj szybko znika, proces ten może być przyspieszony przy użyciu laserów KTP.

Linia demarkacyjna

Linia demarkacyjna oznacza zmianę koloru skóry, gdzie został zastosowany laser kosmetyczny i gdzie lasera nie było. Jeśli tak się zdarzy, to zazwyczaj „granica” pojawi się wokół oczu, ust i szczęki twarzy. Demarkacja występuje w przypadku utraty pigmentu w skórze po zastosowaniu lasera w leczonym obszarze, w porównaniu do nieleczonych powierzchni skóry. Nie ma zbyt wielu możliwości, aby zlikwidować linię demarkacyjną niż próba depigmentacji reszty skóry, aby dopasować jaśniejszy kolor, choć nie jest to łatwe zadanie. Makijaż jest zwykle najlepszym (jednak uciążliwym i nietrwałym) rozwiązaniem dla linii rozgraniczającej kolor.

Zakażenie

Infekcja nie jest bardzo częstym skutkiem ubocznym, ale może się zdarzyć, zwłaszcza w niektórych z bardziej inwazyjnych zabiegów laserowych. Większość lekarzy przepisuje maści z antybiotykiem i środki doustne po zabiegu, aby zapobiec wszelkiego rodzaju zakażeniu. Nie należy rozdrapywać strupków, aby zminimalizować ryzyko zakażenia.

Blizny

Wydaje się to dziwne, że kosmetyczne zabiegi laserowe stosowane do leczenia blizn, mogą także powodować blizny na skórze. Wszelkiego rodzaju terapie, które „uszkadzają skórę, aby stymulować ją do odnowy” niosą za sobą ryzyko powstawania blizn. Jednak, zależy to od indywidualnych predyspozycji i skłonności skóry do powstawania blizn i bliznowców.

Pęcherze, strupy i / lub tzw. „skorupa”

To są umiarkowane do ciężkich skutków ubocznych zabiegów laserowych i zabiegów urządzeniem emitującym wiązkę światła jak IPL. Po większości możesz odczuwać dyskomfort jak po oparzeniu posłonecznym, ale też mogą pojawić się pęcherze, strupy, a nawet może wystąpić skorupa na twarzy. Objawy te mogą być leczone z powodzeniem w domu.

Utrata tłuszczu

Utrata tkanki tłuszczowej, zwłaszcza twarzy, jest bardziej powszechna w zabiegach radiofrekwencji częstotliwości radiowej, takich jak Thermage. Ponieważ fale radiowe (radiofrekwencja RF) zwężają komórki tłuszczowe, wiele osób doświadczyło wyszczuplenia twarzy po zabiegu. Nie ma trwałego kosmetycznego sposobu, aby odwrócić skutki utraty tłuszczu, prócz możliwości przeszczepu tłuszczu (ang. fat grafting).

Nawrót problemu skóry

Zazwyczaj, aby osiągnąć zamierzony efekt wymagany jest więcej niż jeden zabieg laserowy. Jednak, pomimo kilku zabiegów, niektóre problemy skórne mogą pojawić się ponownie. Takie przypadki mogą mieć miejsce przede wszystkim, w zabiegach laserowych zmian naczyniowych i usuwaniu włosów. Przykładem może być laserowe usuwanie włosów, kiedy nowe włosy odrastają, pocieszające jest, to, że dużo wolniej i są one coraz słabsze.

Wysypka

Odnotowuje się przypadki wystąpienia przejściowej wysypki po zabiegu laserowym. Wysypka może być spowodowana stymulacją skóry przez leczenie laserem lub kremu zastosowanego po zabiegu. Ogólnie rzecz biorąc, nie należy wykonywać zabiegów laserowych, jeśli masz aktywny trądzik lub podrażnioną skórę.

Przed zabiegiem laserowym upewnij się, że jesteś odpowiednim kandydatem. Laseroterapia może traktować szereg problemów skórnych, ale z bezwzględnym zachowaniem zaleceń i środków ostrożności, aby wyeliminować niepożądane ryzyko i skutki uboczne. Wynik zależy od umiejętności operatora, a w rękach niedoświadczonych może spowodować skutki niepożądane.

Podniesienie pośladków
Tatuaż