Gruczolakowłókniak od łagodnego nowotworu piersi do olbrzymiego problemu.

Co to jest gruczolakowłókniak (fibroadenoma) piersi i jak się go leczy?

Gruczolakowłókniak młodocianych to łagodny nowotwór piersi, który najczęściej dotyka kobiet do 30 roku życia. Najczęściej osiąga wymiary 1 – 3 cm, a ich przyczyną jest zaburzenie równowagi hormonalnej i nadmiar estrogenów. To kobieta podczas samobadania piersi najczęściej wykrywa gruczolakowłókniaka. Jest wyczuwalny w badaniu palpacynym, gładki i uciekający spod palców. Charakteryzuje się obszarem hipoechogenicznym – guz jest wyraźnie odgrodzony od tkanki, leczenie opiera się na chirurgicznym wycięciu zmiany.

Gruczolakowłókniak olbrzymi – gigantyczny problem

Niekiedy tego typu zmiana gruczołu piersiowego osiąga wielkość powyżej 5 cm i wtedy określana jest mianem olbrzymiego gruczolakowłókniaka. Zdarza się, że zmiana jest tak rozległa, że powoduje zauważalną asymetrię piersi. Bardzo szybkiemu wzrostowi zmiany towarzyszyć może duży dyskomfort wynikający z postępującej deformacji piersi oraz związanych ze zwiększeniem jej rozmiarów bólów pleców. Najszybszy rozrost ma miejsce podczas ciąży lub stosowania antykoncepcji hormonalnej.

Jeśli gruczolakowłókniak osiąga znaczne rozmiary, nie wystarczy zwykła resekcja chirurgiczna – konieczny jest zabieg rekonstrukcji piersi. Z powodzeniem można stosować technikę Goldilock, wyjściowo stosowaną jako zabieg częściowej mastektomii z jednoczesną rekonstrukcją piersi. U kobiet dotkniętych olbrzymim gruczolakowłókniakiem zabieg rozpoczyna się od wycięcia brodawki, która następnie będzie wszczepiona w docelowe miejsce. Następnie wykonywane jest cięcie w kształcie przypominającym odwróconą kotwicę. Prowadzi ono centralnie wokół otoczki piersiowej w dół, a następnie poziomo wzdłuż fałdu piersiowego. Kolejnym etapem jest usunięcie nadmiernie przerośniętej tkanki gruczołowej i zszycie nacięć wraz z wszczepieniem brodawki sutkowej.

Po zabiegu pacjentka zobligowana jest do noszenia przez dwa tygodnie specjalnego biustonosza i unikania wysiłku fizycznego. Rekonwalescencja trwa do kilku miesięcy.

Opracowała: mgr analityki medycznej Justyna Mazur. Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego

Mezoporacja (mezoterapia bezigłowa)

Twoja twarz jest ciągle czerwona? Oto jak temu zaradzić!